Föreningen

Föreningen Skonaren Ingos Vänner bildades 1983. Målsättningen var att bevara Ingo som ett seglande fartyg med samma utseende som då hon byggdes 1922.

Kallelse och dagordning till årsmötet 2024 finner du här.

Ingo seglar från maj till oktober. Under seglingssäongen är det en salig blandning av medlemsseglignar, charterseglingar och andra evenemang. För att följa med på medlemsseglingar krävs medlemsskap i föreningen. Efter lite erfarenhet ombord, olika mycket beroende på vilken roll, är det möjligt att arbeta ideellt som besättning på Ingo.

De som ska segla med som säkerhetsbesättning ska ha rätt behörigheter och kunskap. Här en bild från grundkurs i säkerhet för inrikes fast, Basic Safety Light.

Under vintern ligger Ingo vid kaj och medlemmarna arbetar då med reparationer, ombyggnader, förbättringar och egna kurser i navigation, sjömanskap med mera. Som tack för ideellt arbete seglar medlemmar för rabatterat pris nästkommande säsong.

Enligt tradition inleds säsongen med påriggning och provtur. Därefter någon dagstur och helgsegling. Efter midsommar börjar sommardelen. Den brukar vara uppdelad i en lång medlemssegling samt två ungdomsseglingar, en nybörjarseglarskola samt en äventyrssegling.

Därefter brukar det vara ett varierande utbud med olika turer, men säsongsavslutet är alltid “Västkustskutornas oktoberträff” och därefter en avriggningssegling.

Bli medlem

Det är mycket arbete med att hålla ett sådant här fartyg i skick, därför välkomnar vi alla som är intresserade att bli medlemmar i föreningen. Bli medlem här!

Styrelse

Styrelsen väljs av årsmötet för att långsiktigt bevara Ingo. Här kan du komma i kontakt med nuvarande styrelse.

Verkstad

Verkstaden ligger i Lundbyhamnen, där även Ingos vinterhamn är. På vintern sker underhåll av utrustning ombord på Ingo och i verkstaden. Adressen till verkstaden är Lundby Hamngata 40, 417 54, Göteborg.

För att ta sig till verkstaden med Västtrafik är närmsta hållplatsen Pumpgatan. Väl på pumpgatan går du mot Bra Sommarmöbler skylten. Skonaren Ingos verkstad är den gråa ståldörren till vänster och Ingo ligger vanligtvis under vintersäsongen nere vid vattnet. Adressen är Lundby Hamngata 40 417 54 GÖTEBORG.

Har du några frågor om verkstadsarbetet hör av dig till kontoret@skonareningo.se

Ingoseniorerna

Februari 2023. Ingoseniorerna skrapar bort alla gammal lack från durken (golvet) i salongen innan durkarna bleks och lackas igen. Fint blir det!

Varje fredag träffas Ingoseniorerna i verkstaden mellan klockan 10 och 15. Det är ett glatt gäng som arbetar med olika underhåll av vår gemensamma skuta. Vintern 2023, arbetar vi med att renovera durken i salongen och alla kistor som räddningsvästar ligger i på däck när vi seglar.